2.4.2019

Ympäristö ja ilmasto –sarjan yksi finaaliehdokkaista on eteläkarjalainen PUSA – Puhdas Pien-Saimaa –hanke. Hanketta toteutettiin Pien-Saimaan alueella, Lappeenrannassa, Taipalsaarella, Savitaipaleella ja Lemillä, vuosina 2015-2017. Jokaisen kategorian finalisteista valitaan voittaja, joka julkistetaan Networx-tapahtumassa Brysselissä huhtikuussa. Lisäksi yleisö saa äänestää suosikkiaan, äänestämään pääsee tästä linkistä.

Pien-Saimaan Suojeluyhdistyksen hallinnoima kunnostushanke on ollut osaltaan vaikuttamassa vesistön tilan parantumiseen.

PUSA-hanketta rahoitti Leader Länsi-Saimaa ry.

Mikään toinen EU-maa ei yltänyt vastaavaan finaalihankkeiden määrään. Kilpailuun sai lähettää jokaisesta EU-maasta kaksi ehdokasta viiteen eri kilpailukategoriaan, jotka ovat Kilpailukyvyn lisääminen, Ympäristö ja ilmasto, Elinvoiman lisääminen maaseudulla, Syrjäytymisen ehkäisy ja LEADER.

ENRD juhlistaa kymmenvuotista taivaltaan keräämällä ja nostamalla esiin hanketyön helmiä eri puolilta Eurooppaa. Rural Inspiration Awards -kilpailulla halutaan juhlistaa maaseuturahaston parhaita osallisuutta, kilpailukykyä ja kestävyyttä parantaneita hankkeita. Kilpailussa valitaan kuusi voittajaa: yksi voittaja jokaisesta kategoriasta ja yleisön suosikki.

Kilpailuun ilmoitettiin yhteensä 176 huippuluokan hanketta, joista asiantuntijaraati valitsi jatkoon viisi parasta jokaisesta kategoriasta. Jokaisen kategorian finalisteista valitaan voittaja, joka julkistetaan Networx-tapahtumassa Brysselissä huhtikuuss